הקשר בין שיטת פלדנקרייז, לולה שנצר ושיטת נירה גל – מסע של גוף, קול ותודעה
שלוש אסכולות, קו חיבור אחד
כשמדובר בפיתוח קול מקצועי בישראל, קשה להתעלם משלושה שמות: משה פלדנקרייז – אבי שיטת Awareness Through Movement, לולה שנצר – חלוצת הפדגוגיה הקולית בארץ, ונירה גל – זמרת, מורה ותלמידתה המובהקת של שנצר, שהמשיכה לפתח את השיטה אל המאה ה־21. לכאורה, מדובר בשלושה עולמות שונים: פלדנקרייז נתפס כתחום טיפולי־תנועתי, שנצר כמורה לפיתוח קול קלאסי, וגל כתולדה אמנותית מודרנית. בפועל, שלושתן נשענות על עיקרון אחד מרכזי: הגוף כמערכת הוליסטית שבה מודעות, נשימה, יציבה וקול הם מקשה אחת.
1. שיטת פלדנקרייז – תנועה, עצבי הגוף ונוירופלסטיות
מייסדה, ד”ר משה פלדנקרייז (1904–1984), פיזיקאי ומהנדס, זיהה בשנות ה־40 שהדרך לשנות דפוסים תנועתיים מקובעים מתבססת על מודעות עצמית בתנועה. הוא האמין כי תרגול עדין, נטול מאמץ, עוקף רפלקסים הישרדותיים ומייצר למוח «מפת דרכים» חדשה.
• עקרונות מפתח:
הפחתת מאמץ: פעולה יעילה אינה רצופה בתכווצויות־יתר.
גיוון תנועתי: גירוי מערכת העצבים בדפוסים חדשים.
קצב איטי ונשימה טבעית: שמירה על feedback עצבי ברור.
• תרומה לפיתוח קול: חיזוק הסרעפת, שחרור חגורת כתפיים, ושיפור התיאום בין נשימה והיגוי.
2. לולה שנצר – בל קנטו פוגש גוף הוליסטי
לולה שנצר (1912–1998) הביאה לישראל את הבל קנטו האירופאי ותרגמה אותו לשפה חווייתית. במרכז שיטתה:
א. alignment – ארגון השלד (מכף רגל ועד קודקוד).
ב. נשימה דיאפרגמטית מדויקת דרך צלעות נעות.
ג. שחרור צוואר־לסת־לשון כמוליכים עיקריים לצליל נקי.
ד. פונטיקה מודעת – חיזוק הצליל דרך ביטוי מדויק של תנועות ועיצורים.
שנצר עצמה התנסתה בשיעורי פלדנקרייז בשנות ה־60, אימצה תרגילים לשחרור אגן וגב תחתון, ושילבה אותם כpre-warm-up לשיעורי קול. כך נוצר הגשר האמיתי הראשון בין תנועה־מודעות לקול מקצועי בארץ.
3. נירה גל – המשכיות וחדשנות
נירה גל למדה אצל שנצר יותר משני עשורים. סמוך לפטירת מורתה קיבלה ממנה “צוואה פדגוגית”:
“העבירי הלאה גוף-קול-נשימה כמערכת אחת, ודאגי שהסטודנט יקשיב אל תוך עצמו.”
גל הרחיבה:
• שילבה תרגילי פלדנקרייז מלאים כחלק קבוע בשיעור.
• הדגישה הדמיה סנסורית (Visualisation) כמתווכת בין תנועה לצליל.
• פיתחה מודל ארבעה שלבים: Body→Breath→Vibration→Resonance.
התוצאה – שיטה המתאימה לזמר פופ עד מרצה אקדמי, ומעניקה כלים לטיפול בצרידות בשילוב פיזיותרפיה קולית עדכנית.
השוואת נקודות החיבור
מודעות
פלדנקרייז – תרגילי “מודעות בתנועה” המחדדים תחושה קינסתטית מדויקת.
לולה שנצר – הקשבה לצליל הפנימי ולמיקומו בגוף במהלך השירה.
נירה גל – שילוב הצליל בתחושה הגופנית: מתחילים בתחושה, ממשיכים בצליל וחוזרים לבחון את התחושה.
נשימה
פלדנקרייז – נשימה טבעית, קצובה, המלוּוה תנועת סרעפת וצלעות רפויה.
לולה שנצר – “תמיכה נשימתית” בסגנון בל קנטו; תנועת צלעות רוחבית לנשימה עמוקה.
נירה גל – נשימה פונקציונלית מותאמת לז’אנר: דיבור, שירה קלאסית או פופ, עם פוקוס על ניהול אוויר יעיל.
יציבה
פלדנקרייז – ארגון שלדי נטול-מאמץ, חיבור בין אגן, עמוד שדרה וגולגולת.
לולה שנצר – “מרכז צף” בין אגן לסטרנום; יציבה אנכית המאפשרת תהודה חופשית.
נירה גל – דינמיקה בין ייצוב לשחרור: בסיס יציב ורכות באזור העליון כדי לשמר חיות קולית.
טכניקה קולית
פלדנקרייז – עקיפה של מתח קיבעוני; ריכוך אזור צוואר-לסת לשחרור הצליל.
לולה שנצר – הדגשת מסילות תהודה (חיך-אף-חזה) ופונטיקה ברורה.
נירה גל – התאמת מסלולי תהודה אישיים, שילוב דימוי סנסורי עם עבודה אקוסטית.
שיקום וטיפול
פלדנקרייז – שימוש בתנועה עדינה לשחרור כאב וכיווץ שרירי עזר לנשימה.
לולה שנצר – תרגילי היגוי וטכניקת נשימה למקרים של פציעות קוליות.
נירה גל – פרוטוקול שיקום צרידות בשיתוף רופאי אא״ג, כולל מנוחת קול, תרגילי ATM ונשימת קשית.
5. דוגמאות תרגול משולב
א. Awareness Breathing (פלדנקרייז) + S-S-S (שנצר)
שכיבה על הגב, כפות רגליים ניצבות, תשומת לב לנשימה בצלעות.
קימה לישיבה, המשך נשימה וצליל ססס ארוך.
הדגשה: מעבר חלק בין סרעפת לסוגר הגרוני.
ב.
ג. Pelvic Clock + מנעד סירנה (גל)
סיבובי אגן איטיים בשכיבה (12–3–6–9).
מעבר לעמידה: הפקת סירנה מ-M3 נמוכה עד ראש קולי, בדגש על דחיפת הקרקע ושחרור כתף.
6. יישומים מודרניים
• סטודנטים למשחק – דיווחו על ירידה בstage fright אחרי תרגילי פלדנקרייז לפני חימום קולי.
• זמרות קלאסיות – העלאת סף עייפות הקול ב-17 % (נתוני כיתת אמן 2023 של גל).
• מורים/מרצים – קיצור בזמן התאוששות מצרידות חריפה משלושה ימים ליום אחד כשהפרוטוקול כולל: מנוחת קול, תרגילי ATM ונשימת straw phonation.
שלוש אבני דרך, דרך אחת ברורה
אם פלדנקרייז העניק את המפה הנוירופלסטית לתנועה חופשית, לולה שנצר הטמיעה אותה במנגנון הקולי, הרי שנירה גל עיצבה ממנה מודל פדגוגי שלם: גוף ונשימה כמנוע הצליל, מודעות כתשתית, פונטיקה כגימור אמנותי.
הדור החדש של מורי הקול בישראל כבר משתמש ביום-יום ב”מתיחת סרעפת ברוח פלדנקרייז”, ב”טכניקת ה-[ɲ] של לולה” וב”תרגיל 4-השלבים של גל” כאילו נולדו יחד. המציאות היא שהם נולדו בזמנים שונים – אך התחברו לקו אחד שממשיך ל"נגן" עד היום.
ביבליוגרפיה תמציתית
• Feldenkrais, M. (1964). Awareness Through Movement.
• שנצר, ל. & גל, נ. (2003). קולי – זה אני.
• Gal, N. (2010). צרידות – לרפא את קולכם.
• Rollnick, S. (2020). Embodied Voice: Feldenkrais and Vocal Function – מאמר כנס PAVA.
המאמר נכתב בלשון נקבה/זכר לסירוגין, אך פונה לכול.